ďťż
Rychtal ObwĂłd VI
Był już taki temat na przykładzie Citroena Berlingo.

Poniżej przedstawiam relację z mojej walki z materią na przykładzie Cifa EJ9. Może komuś się przyda - poszedłem troszkę inną drogą ;)

W końcu przerobiłem swoje słupki, więc dzielę się z Wami postępami z prac.

Do przekonstruowania słupków potrzebujemy:
    1. formatkę A4 cienkiej tektury (tylna część bloku kreślarskiego albo teczki biurowej)
    2. kleju (polecam BISON Vinyl/Plastic ok. 14PLN)
    3. papier ścierny (gradacja od 80 w zwyż w zależności od tego jaka tkanina będzie wykorzystywana do wykończenia)
    4. tzw. zestaw reparacyjny (żywica + włókno szklane + utwardzacz ok. 20PLN)
    5. szpachla poliestrowa (ok. 25PLN)
    6. dodatkowy utwardzacz (ok. 6PLN)
    7. kawałek bawełnianej tkaniny (szmata)
    8. pedzel malarski 25mm szerokości (ok. 4PLN)
    9. nożyczki
    10. wiertarka
    11. zestaw wkrętaków (do zdjęcia słupka)
    12. wskazana jest szlifierka oscylacyjna (naprawdę zaoszczędza masę roboty)


Ad2


Ad4


Ad5


Czas potrzebny na wykonanie prac:
    1. demontaż słupków ok. 30 min na stronę
    2. przygotowanie formy z kartonu oraz wykonanie "odlewu" z żywicy ok. 6h
    3. wyszpachlowanie kształtu ok. 4h
    4. obszycie w zależności od zdolności bądź wolnego czasu tapicera (mojemu zajęło to tydzień i wziął 180PLN)
    5. montaż w samochodzie (bez instalacji elektrycznej wraz z zamontowaniem tweeterów) ok. 5-6h


Więc do dzieła ;)

Zanim przystąpimy do demontażu słupków proponuję przygotować tuleje z kartonu o średnicy dokładnie takiej jak zewnętrzna średnica pierścienia montażowego do tweeterów. Wykonanie tulei obrazują poniższe zdjęcia. Łączymy za pomocą kleju BISON ale może być dowolny inny. Polecam BISONa ponieważ zachowuje elastyczność :)



Następnie rozcinamy tuleję "w słoneczko" i dobieramy oczekiwane kąty ukierunkowania tweeterów tak, aby ich osie skrzyżowały się w okolicach wewnętrznego wstecznego lusterka. Dopasowane tuleje łączymy ze słupkiem przy pomocy naszego kleju - schnie około 2 minut. Niestety paski "słoneczka" musimy przyklejać pojedynczo aby uzyskać oczekiwane ukierunkowanie głośników wysokotonowych - i tu pokazuje się zaleta dwóch minut schnięcia kleju



Następnie zabieramy słupki z auta i idziemy walczyć z żywicą UWAGA PRACA ŚMIERDZĄCA ;)

Pierwszym krokiem jest wycięcie ze szmatki bawełnianej kwadratów lub prostokątów i przyklejając na krawędzi słupka obciągnięcie (bez skojarzeń :P ) utworzonych form kartonowych. Możemy sobie pozwolić na pewne nierówności, ale i tak szpachla załatwi sprawę. Osoby śledzące forum civicklub.pl zauważą, iż do tego celu można użyć pończochy - mi to nie wpadło do głowy :? Ważne jest dość stabilne przyklejenie na krawędziach, gdyż pozwoli na spokojne nasączenie tkaniny zywicą.



Kolejny etap to nasączanie żywicą. Wykonujemy przy pomocy pędzla malarskiego. Proporcje utwardzacza i żywicy dobieramy na oko (lekko różowy kolor roztworu). Do wykonania roztworu idealnie nadaje się pokrywka do szpachli :) Zaschniętą żywicę łatwo wykruszyć ze środka naciskając na denko naczynia. Po nasączeniu nasze słupki będą wyglądały mniej więcej tak:



Po wyschnięciu (ja zostawiłem na noc) przystępujemy do szpachlowania. W przypadku szpachli sugeruję nie przesadzać z utwardzaczem, gdyż w ten sposób obniżamy jej wytrzymałość. Proporcje podobnie jak w przypadku żywicy. Co prawda dłużej schnie, ale jest mocniejsza :) Szpachlujemy przy użyciu np dość grubej tektury albo specjalnej szpachelki z tworzywa sztucznego. Efekt po szpachlowaniu będzie zbliżony:



Kolejny etap to szlifowanie. Należy pamiętać, iż jakość wykończenia powierzchni ma bezpośrednie przełożenie na sposób, w jaki mamy wykończyć przygotowany słupek. Jeśli obiciem ma być tkanina tapicerska (jak u mnie) na gąbce wówczas dokładność wykończenia powierzchni może być mniejsza. Jeśli ma to być skóra lub materiał skóropodobny należy wykończyć wręcz perfekcyjnie. Szczególnie w miejscach przejścia z dodatkowej obudowy na fabryczny słupek.



Następny etap to obszycie, które ja zleciłem fachowcowi. Efekty ostateczne jego działalności po odebraniu z roboty wyglądały tak:



A tak już w aucie. Muszę nieskromnie przyznać, że scena dźwiękowa zdecydowanie zyskała na tej operacji, co napawa mnie duużym szczęściem



I to byłoby na tyle - życzę wszystkim powodzenia i sporo cierpliwości


dzieki za wrzucenie - zapewne komus sie przyda (o ile nie mi pierwszemu :razz: )
Wilu ja zawsze Ci tez cos tam powiem bo ja w moim cifie mam te obecne słupki własnie dzieki Piotrowi bo zobaczyłem jak on miał i sie zauroczyłem i wiedziałem ze musze miec podobne!!u mnie troche inaczej jest z konstrukcja pod tweeter bo wykorzystałem system i-mount aby miec mozliwosc regulacji i zamiast tektury wykorzystałem mdf na postumentach z mdfu..wyszło jak wyszło chyba bardzo ładnie wiec ..jak cos mogę pomoć jesli ktoś bedzi chciał