ďťż
Rychtal ObwĂłd VI
Mam prosbe do wszystkich posiadających jakies inforamcje o systemach Vtec montowanych w Hondach od początku do dziś info textowe animacje i obrazki mile widziane :) Wiec ze kiedys tu był taki temat ale jakos zniknał :( Z góry dzieki wszystkim.


Nie wiem czy tam już też zaglądałeś

http://www.hondapl.org/tech/vtec.html
http://www.hondapl.org/tech/ivtec.html
http://www.hondapl.org/tech/vteccompare.html
http://www.hondapl.org/tech/k20a/k20a_130100.html
Implementacje VTEC
VTEC jest jednym z największych wynalazków Hondy. Pomimo, że Honda jest bezdyskusyjnym ekspertem w turbodoładowaniu, czego dowiodła podczas okresu swojej dominacji w F1, inżynierowie Hondy uważają, że turbodoładowanie ma wiele wad, głównie duże spalanie, które nie czynią tej technologii zbyt odpowiednią do użytku codziennego. Podczas prac nad mniejszymi silnikami doszli oni do wniosku, że silniki o małej pojemności i wysokiej mocy najlepiej zdają egzamin w codziennej jeździe.

Dlatego też Honda opracowała system VTEC, który pozwala na osiąganie mocy porównywalnej z silnikami turbodoładowanymi w silnikach wolnossących oraz uniknięciu wad typowych dla technologii turbo (choć VTEC ma również swoje wady).

Podstawowy mechanizm VTEC

Podstawowy mechanizm wykorzystywany w technologii VTEC to hydraulicznie sterowana ruchoma podkładka. Jest ona popychana w poziomie pod wpływem ciśnienia hydraulicznego w celu spięcia razem przylegających krzywek. Podkładka powraca do swego pierwotnego położenia przy pomocy sprężyny.

Nie będziemy tu opisywać szczegółowo mechanizmu VTEC. Opiszemy jedynie podstawowe zasady działania, co pomoże nam w dalszej części wyjaśnić różne implementacje systemu VTEC.

Poniższy diagram obrazuje podstawę działania systemu. Mechanizm składa się z dwóch przylegających do siebie krzywek. Krzywki te sterują pracą dwóch dźwigni zaworowych.

Obie pary krzywka/dźwignia działają niezależnie od siebie. Jedna z krzywek jest celowo inna. Krzywka po lewej stronie ma bardziej sportowy profil - wcześniej otwiera zawór, dłużej utrzymuje otwarty i później go zamyka, w porównaniu do krzywki po prawej stronie. W czasie normalnej jazdy każdy zestaw krzywka/dźwignia pracuje niezależnie.

VTEC używa mechanizmu sterowania podkładką w celu połączenia dźwigni "łagodniejszej" krzywki z dźwignią krzywki "sportowej". Teraz obie dźwignie pracują jako jedna. Tak zespolona dźwignia napędzana jest krzywką o "sportowym" profilu po lewej stronie. Taka jest w dużym skrócie zasada działania systemu VTEC we wszystkich silnikach Hondy.

Obecnie Honda stosuje system VTEC w 4 różnych konfiguracjach. W dalszej części opisu zajmiemy się opisem tych różnych implementacji.

DOHC VTEC

Szczytowym osiągnięciem technologii VTEC jest silnik DOHC VTEC. Pierwszym silnikiem, który korzystał z tej implementacji był legendarny B16A, 16-zaworowa rzędowa 4 o pojemności 1595cc i mocy 160KM. Po raz pierwszy pojawiła się w 1989 w japońskich wersjach Hondy Integry XSi i RSi.

Przeanalizujcie diagram typowego silnika DOHC PGM-Fi Hondy pozbawionego VTECa. W tym przypadku jest to silnik ZC DOHC o pojemności 1590cc. Należy zauważyć, że każda para krzywka/dźwignia znajduje się w pewnej odległości od drugiej pary, nie przylega do niej ściśle.

W implementacji DOHC VTEC Honda włożyła dodatkową parę krzywka/dźwignia pomiędzy pary dolotowe i wylotowe. Wszystkie trzy pary przylegają do siebie. Nowa środkowa krzywka posiada profil "sportowy", niemalże wyścigowy. Przy użyciu VTEC można dowolnie sterować załączaniem się zarówno krzywek "łagodnych" jak i krzywki "sportowej".

Uwaga: Pomimo, że ZC i B16A dobrze ilustrują różnicę pomiędzy zwykłym DOHC a DOHC VTEC, to silnik B16A nie jest zmodyfikowanym silnikiem ZC. Posiadają one różne średnice i skoki tłoków. To samo dotyczy silników B18A oraz B18C używanych w japońskich wersjach Integry.

Implementacja DOHC VTEC osiąga bardzo wysokie moce. Pierwszy wyprodukowany silnik B16A osiągał moc 160KM a teraz osiąga 170KM. W super stuningowanym silniku B16B używanym w japońskiej wersji nowej serii EK Civica Type-R osiągnięto 185KM przy ten samej pojemności 1595cc.

DOHC VTEC dorównuje pod względem mocy turbodoładowanym silnikom przy normalnej jeździe ulicznej. Np. E-DC2 Integra Si-VTEC osiąga 180KM z silnika DOHC VTEC B18C o pojemności 1797cc. Ma on większą moc niż turbodoładowany silnik z intercoolerem 1,8l RPS-13 w Nissanie 180SX, który osiąga moc 175KM.

SOHC VTEC

Alternatywna implementacją VTEC w celu uzyskania wysokich (w przeciwieństwie do bardzo wysokich) mocy jest SOHC VTEC. Silniki SOHC VTEC często są mylnie odbierane jako zubożali krewni silników DOHC VTEC ale nie jest to prawdą. Głowica silnika SOHC ma przewagę nad głowicą DOHC pod względem rozmiarów (jest węższa) oraz wagi. Dla mniej wygórowanych wymagań preferowane są silniki SOHC. SOHC VTEC jest implementacją VTEC w celu uzyskania wysokiej mocy w silnikach SOHC. Przeanalizujcie diagram standardowego zestawu krzywek i dźwigni w silniku SOHC. Proszę zauważyć, że dźwignie zaworów dolotowych są oddzielone lecz przyległe do siebie.

W implementacji SOHC VTEC Honda wstawiła "sportową" krzywkę dla zaworów dolotowych pomiędzy dwie dźwignie.

Proszę zauważyć, że dwie dźwignie zaworów wylotowych są oddzielone dwiema dźwigniami zaworów dolotowych oraz "tunelem" na kabel do świec. To dlatego Honda zdecydowała się zastosować VTEC tylko na zaworach dolotowych.

Silniki SOHC VTEC są wersjami standardowych silników SOHC przystosowanymi do uzyskiwania wyższej mocy. Silnik D15B stosowany w modelach VTi Civic/Civic Ferio (seria EG, 1991-1995) uzyskuje 130KM z pojemności 1493 cc. Proszę zwrócić uwagę, że taka moc jest najczęściej kojarzona z silnikami 1,6l DOHC lub nawet mniej wysilonymi silnikami 1,8l DOHC!

VTEC-E

Zupełnie nową implementacją VTECa w silnikach SOHC jest VTEC-E (E jak ekonomia). W silnikach VTEC-E zastosowano zawirowanie mieszanki co pozwala na wydajniejsze wymieszanie powietrza z paliwem w komorze silnika. VTEC-E działa poprzez wyłączenie jednego zaworu dolotowego. Proszę przeanalizować poniższy diagram.

W silniku SOHC VTEC-E na wałku znajduje się tylko jedna krzywka dolotowa. W rzeczywistości jest to płaski pierścień. W działaniu objawia się to w ten sposób, że odpowiadająca jej dźwignia nie jest aktywna, przez co silnik pracuje jakby miał 12 zaworów. Powoduje to zawirowanie mieszanki podczas cyklu ssania. VTEC uruchamia nieaktywne zawory przy wyższych obrotach powodując przejście do cyklu 16-zaworowego. Hondzie udało się uzyskać w VTEC-E stosunek powietrza do paliwa większy niż 20:1 podczas pracy silnika w trybie 12-zaworowym. Civic ETi serii EG z silnikiem SOHC VTEC spala nawet poniżej 5l/100km!

SOHC VTEC, którego głównym zadaniem jest zwiększenie mocy jest często mylnie kojarzony z SOHC VTEC-E, który zapewnia przede wszystkim niskie spalanie. Warto zauważyć, że silnik 1,5l SOHC VTEC stosowany w japońskiej wersji Civica ETi osiąga moc 92KM. Jest to rzeczywiście mniej niż osiąga standardowy silnik SOHC, który uzyskuje 100KM. Silnik SOHC VTEC D15B osiąga 130KM i jest to o 30% więcej niż zwykły silnik SOHC!

3-stopniowy VTEC

Sprytni inżynierowie Hondy uznali, że kolejnym krokiem naprzód będzie połączenie SOHC VTEC i SOHC VTEC-E w jeden system. Takie rozwiązanie jest podstawą 3-stopniowego VTECa. Został on zastosowany w silniku 1,5l SOHC, gdzie mechanizm VTEC-E jest połączony z mechanizmem VTEC.

Prawdopodobnie wielu z nas śmiało się z laików i ignorantów, którzy wymagali od swoich Hond zarówno mocy jak i oszczędności w spalaniu . Przecież wiemy, że te dwie cechy wzajemnie się wykluczają. Honda zdecydowała się nie podlegać tej regule. Teraz, przy zastosowaniu 3-stopniowego VTECa, mamy zarówno moc jak i oszczędne spalanie!

Poniższe rysunki przedstawiają działanie 3-stopniowego VTECa. Dźwignie zaworów dolotowych posiadają 2 mechanizmy ruchomej podkładki. System sterowania VTEC-E znajduje się powyżej wałka rozrządu podczas, gdy system sterowania VTEC składa się ze standardowej "sportowej" krzywki oraz dźwigni.

Poniżej 2500 rpm i przy łagodnym przyspieszaniu żadna z podkładek nie jest uruchamiana. Silnik pracuje wtedy w bardzo oszczędnym trybie 12-zaworowym. Kiedy prawa stopa staje się cięższa i przekroczone zostaje 2500 rpm, uruchomiona zostaje górna podkładka. Załącza się wtedy system VTEC-E i silnik przechodzi do drugiej fazy pracy. Teraz silnik D15B pracuje w trybie 16-zaworowym (obydwa zawory dolotowe sterowane są krzywką o łagodnym profilu).

Faza 2 działa w zakresie od 2500 do 6000 rpm. Kiedy obroty przekraczają wartość 6000 system VTEC uruchamia "sportową" krzywkę, przełączając silnik w 3 fazę pracy. Teraz silnik ma do dyspozycji pełne 130KM!

Silnik D15B z 3-stopniowym systemem VTEC jest obecnie stosowany w japońskich wersjach Civic/Civic Ferio VTi/Vi serii EK razem z nową bezstopniową przekładnią Hondy Multimatic CVT. Faza 1 (12-zaworowa) jest wskazywana przez diodę w desce rozdzielczej. Przejście z fazy oszczędnej do normalnej nie zawsze następuje przy 2500 rpm w zależności od obciążenia i wymagań kierowcy. Przy łagodnej jeździe faza oszczędna może trwać do 3000 rpm lub wyżej. Faza 3 może w ogóle nie być uruchamiana. Przekładnia Multimatic ma możliwość wyboru trybu jazdy: oszczędnego, normalnego i sportowego. W trybie oszczędnym silnik nie przekracza 4800 rpm, nawet przy maksymalnym otwarciu przepustnicy.

Esencją 3-stopniowego VTECa jest moc i oszczędność, co widać na przykładzie silnika 1.5l SOHC PGM-Fi. Wielu ludzi uważa 3-stopniowy VTEC jako doskonalszą wersję zorientowanej na moc implementacji DOHC VTEC, nazywając DOHC VTEC "starszym 2-stopniowym mechanizmem VTEC" i sugerując jego niższość. Jest to zupełnie błędne podejście, gdyż DOHC VTEC jest nastawiony wyłącznie na uzyskiwanie dużej mocy dla celów sportowo-wyścigowych. 3-stopniowy VTEC jest ewolucją SOHC VTEC i VTEC-E połączonym w jedną całość.

Implementacje VTEC w modelach Hondy

DOHC VTEC jest implementacją uzyskującą najwyższe moce i jest stosowana w modelach o najlepszych osiągach spośród wszystkich modeli Hondy. Najmniejszym silnikiem DOHC VTEC jest legendarny B16A. Silnik o pojemności 1595cc i mocy 160-170KM, który pojawił się w 1989r w modelach Integra XSi i RSi, napędza teraz słynnego Civica SiR. Silnik B16B jest specjalnym, ręcznie stuningowanym krewnym B16A, uzyskuje moc 185KM i napędza Civica Type-R.

Silnik B18C o pojemności 1797cc i mocy 180KM stosowany jest w linii Integry. B18CSpec96 jest ręcznie stuningowaną wersją B18C, uzyskuje moc 200KM i napędza Integrę Type-R.

Wersje DOHC VTEC stosowane są w większości linii Hondy. W Accordzie SiR stosowany był osłabiony silnik 2,2l H22A DOHC VTEC o mocy 190KM, który w tym samym okresie napędzał Prelude Si-VTEC, gdzie osiągał moc 200KM. Obecnie w Accordach stosowany jest silnik 2,0l DOHC VTEC, osiągający moc 180KM i 200KM odpowiednio w Accordzie SiR i SiR-T podczas, gdy obecny model Prelude SiR w dalszym ciągu posiada silnik 2,2l DOHC VTEC o mocy 200KM. Ręcznie tuningowana wersja H22A stosowana w Prelude Type-S osiąga 220KM.

Najwyższy poziom DOHC VTEC osiągnięto oczywiście w NSX. Silnik V6 DOHC VTEC, początkowo o pojemności 3,0l, obecnie 3,2l, osiąga 280KM, czyli maksymalną moc dla samochodów fabrycznych dopuszczonych do ruchu ulicznego w Japonii

SOHC VTEC pojawia się w wielu modelach Hondy. Najmniejszym silnikiem SOHC VTEC jest D15B używany w japońskich wersjach Civic/Civic Ferio VTi/Vi. Silnik D16A o pojemności 1590cc SOHC VTEC uzyskuje moc 130KM i stosowany jest w Civicu Coupe oraz Civicu Ferio EXi (model 4WD). SOHC VTEC jest stosowany również w Accordach ale nie w Preludzie ani Integrze. Na rynkach, które wg Hondy nie są dostatecznie rozwinięte aby wchłonąć modele z silnikami DOHC VTEC (wśród nich znajduje się Malezja), silniki SOHC VTEC znajdują się na szczycie gamy oferowanych silników.

Z języka angielskiego tłumaczył Rahdeck.
Ok ... wszystko w miare logicznie napisane. Dzieki WILU za tekst .. przyda sie.

Takie pytanie z mojej strony odnośnie tego systemu. Mam D16A9, słyszałem ze można z niego zrobić vteca dokupując elektronikę samą. Czy różnica w osiągach bedzie zauważalna oraz gdzie takie coś mozna dostać ... podobno koszty to około 300-400zł. ??
Help :???:


Nie zrobisz z A9 VTEC'a. i koniec.
Ktoś ci bzdur naopowiadał.

[ Dodano: 2006-12-22, 19:51 ]
Jeszcze tak dla zobrazowania :)
http://www.youtube.com/wa...related&search=
http://www.youtube.com/wa...related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=Su6ZGhmwyzc
oraz hybryda
http://www.youtube.com/watch?v=w7R--XEHsRU