Rychtal ObwĂłd VI

W roku 1987 zadebiutowała Honda Prelude wyposażona w pierwszy na świecie seryjnie montowany układ skrętu tylnych kół. Cztery lata później wprowadzono nowy układ, sterowany elektronicznie i nie posiadający mechanicznego połączenia z mechanizmem skrętu przednich kół. Układ ten przyczynił się do powstania opinii, według której Honda Prelude jest najlepiej prowadzącym się samochodem przednio-napędowym na świecie. W najnowszym modelu samochody znajduje się kolejna wersja tego układu, która działa lepiej, mniej waży, ma mniejsze wymiary zewnętrzne i wyższą niezawodność.
Układ 4WS dostępny jest jako fabrycznie montowana opcja w samochodach z większym silnikiem. Skręt tylnych kół przydaje się w czasie manewrowania samochodem na ograniczonej przestrzeni i poprawia zachowanie się samochodu na zakrętach, ale jego największą zaletą jest podwyższenie stabilności samochodu w czasie wykonywania gwałtownych manewrów przy jeździe z dużą prędkością. Konieczność nagłego ominięcia przeszkody na drodze, zmusza kierowcę do wykonania manewru na granicy możliwości trakcyjnych samochodu i może doprowadzić do utraty kontroli nad pojazdem. Jeśli samochód posiada dobry układ skrętu tylnych kół, to taki manewr można bezpiecznie przeprowadzić przy większej prędkości jazdy.
Układ działa w ten sposób, że koła tylne skręcane są w stronę przeciwną do kół przednich przy małych prędkościach samochodu, co pozwala zmniejszyć promień skrętu. Przy szybszej jeździe skręt kół tylnych ma ten sam kierunek, co kół przednich, dzięki czemu radykalnej poprawie ulegają możliwości bezpiecznego wykonywania gwałtownych manewrów.
Zmiany wprowadzone w najnowszej wersji układu przyniosły następujące korzyści:
redukcję promienia skrętu do 4,7m. (między ścianami)
płynniejsze przejście między skręcaniem kół w tą samą i w przeciwną stronę do kół przednich
szybszą reakcja układu na sygnały docierające z czujników, co poprawia sprawność działania w ekstremalnych warunkach,
obniżenie wagi układu z 16,1 kg do 10,4 kg.
Osiągnięcie
takich efektów wymagało przekonstruowania wszystkich elementów układu: czujników, elektronicznej jednostki sterującej i elektryczno-mechanicznego układu wykonawczego. Główny czujnik skrętu kół przednich posiada zdwojone fotodiody i fototranzystory, co wraz z unowocześnionym oprogramowaniem poprawiło dokładność i szybkość pomiaru. Czujnik pomocniczy jest opornikiem o zmiennej rezystancji, posiada on również nowe, szybciej działające oprogramowanie. Przyspieszenie działania głównego czujnika skrętu kół tylnych osiągnięto upraszczając jego odwody elektryczne, natomiast pomocniczy czujnik skrętu kół tylnych skonstruowano od nowa. Układ wykonawczy posiada o 37% mniej części, zużywa mniej energii i może skręcać koła o większy kąt, niż poprzednio (8 zamiast 6 stopni).
--------------------------------------------------------------------------------
Solo...brawo za artykul :) bardzo fajny... znow zaczynam myslec nad zalozeniem sobie 4WSu
Panowie w tym samym dziale istniał juz ten sam temat założony w 2005r przez forumowicza "lajsta".
Do tego teksty te nie różnią się treścią a jedynie fotkami, które tu generalnie akurat są ciekawsze.
Tyle tylko że przydało by sie napisać że tekst ten został przepisany z innego forum.