Rychtal ObwĂłd VI

Devilku jakby ci to wyjasnic hmm latwiej byloby pokazac ale sprubuje, zacznijmy od tego ze najlepiej wymontowac przekaznik i wtedy sprawdzac choc mozna i nie wymontowywac ale wtedy bedziemy szukali stykow itp. czyli najlepiej wymontowac. przekaznik ma zazwyczaj dwa obwody jeden sterujacy a drugi sterowany czyli posiada dwa wejscia i dwa wyjscia (4 nozki). Po podlaczeniu pierwszego ukladu tak zeby plynal przez niego prad, drugi uklad zostaje wlaczony jesli przez pierwszy ukla plynie prad i zalacza on drugi jest wszystko ok, jesli prad plynie przez uklad a drugi sie nie zalacza przekaznik jest zrabany, jesli prad nie plynie przez pierwszy uklad pomimo ze jest podlaczone wszystko ok to tez jest zrabany uklad. A teraz napisze jak prosto rozpoznac ktore nozki sa do ktorego ukladu. podlaczasz zwykly test ciaglosci (jest na kazdym mierniku, prawie kazdym) i tam gdzie bedzie ci bzyczec znalazles dwie nogi ukladu sterujacego a na dwoch pozostalych jest uklad sterowany. nogi czasem sa opisane numerkiem wtedy wiesz napewno ze mniejsza liczka to wejscie a wieksza wyjscie. Cholercia chyba jednak ciezko to wytlumaczyc :) no nic moze jednak troche skumasz pozdrawiam
napisz najlepiej jaki przekaznik chcesz sprawdzic
skocze sie zaraz do auta i zrobie fotke
czyli posiada dwa wejscia i dwa wyjscia (4 nozki).
Czsami samochodowe przekaźniki maja 5 nóżek... 2 na obwód sterowania i 3 przęłączane: jak przekaźnik właczny to zwarty 1 z 2 a jak wyłaczony to zwarty 1 z 3.
Najczesciej spotykany przekażnik ma nóżki opisane takimi numerami:
85 -- 86 - cewka sterująca
30 -- 87 - obwód normalnie rozwarty (zwierany po włączniu sterowania)
i czsami mozę być jeszcze:
30 -- 87a - obwód normlanie zwarty (rozwierany po właczeniu zaislanie)
jak położysz sobie przekaźnik nóżkami do góry to wygląda to tak: ( I - nóżka pionowa, _ - pozioma, . - plastik przrkaźnika
..........
.....I.... <- 30
.I.._..I. <-85 (87a) 86
...._.... <- 87
..........
Generalnie sprawdzić najlpiej jest tak:
podłączacz miernik ustaiwone na pomiar oporu pomiędzy nózki 87 i 30.
Wynik powinien być bardzo duży (tak sam jak przy sondach wiszących luźno w powietrzu) - rozwarcie
Teraz podłączasz 12V (z zapalniczki samochodowej, prosto z akumulatora, z dowolnegozasilacza 12V) pomiędzy styki 85 i 86 . W tym momenci powinieneś usłyszeć cyknięcie (załączenie przekaźnika) i opór pomiędzy nózkami 30 i 87 powienen spaść do zera (zwarcie).
Jeżeli w danym przekaźniku będzie nózka środkowa (87a ) to na niej powinno być odwrotnie - bez przyłożonego napięcia - zwarcie, z przyłożonym - rozwarcie.
[ Dodano: 2007-06-05, 13:44 ]
lesioc, dobrze to ujales nie mam daru do przekazywania wiedzy a co do przekaznikow oczywiscie sa przekazniki z wieksza iloscia nozek ale staralem sie opisac ten najprostszy zeby nie mieszac wiecej.
takie coś :
.........
.I...I. <- 85 i 86
..._... <- 87
..._... <- 30
........
Reszta bez zmian... znaczy się mozna sprawdzić tak jak napisałem.
pomiędzy pionowe nóżki zapinasz 12v a mierzysz pomiędzy poziomymi.
Generalnie przekaźniki cykają jak sie włączają lub wyłaczają ... można tak na pierwszy strzał sprawdzić na słuch czy wogóle cyka przy włączaniu. Można też przyłożyć palec do obudowy i włączać... powinno być wyczuwalne lekkie drganie w momencie włączenia.
Jeżeli nie cyka i nic nie czuć, to trzeba go wymontować i sprawdzić czy sprawny.
Cena w sklepach motoryzacyjnych około 10zł .. czasami bywają w elektronicznych za 5zł
takie coś : a więc miernikiem znajdź nogi na których masz jakiś opór (ale mierzalny, bo jeśli to będzie pare mega ohm to będą rozwarte styki) a więc coś z przedziału ohmy, kilo ohmy - to będą nogi do podłączenia zasilania.
Wtedy tak jak piszą przedmówcy usłyszysz cyknięcie - jeśli nie to padł.
Jeśli cyknie to zobacz czy na pozostałych nogach zwiera się układ - tak jak to opisał feniks jeśli się zwiera a po odjęciu zasilania rozwiera to jest oki.
Jeśli po podaniu napiecia i cyknięciu styki sterujące nie przewodzą a ga sie go rozebrać to jest szansa że po czyszczeniu jaki czas pochodzi.
a więc miernikiem znajdź nogi na których masz jakiś opór (ale mierzalny,
tego typu przekaźnik ma około 110ohm w wersji 12V (i około 440ohm w wersji 24V)
jeżeli masz spaloną cewkę... to pomiędzy wszystkmi nóżkami będą pewnie megaomy
dzieki wielkie dzisiaj je posprawdzam, tylko jeszcze musze miernik zalatwic bo moj sie zjaral