ďťż
Rychtal ObwĂłd VI
Poniżej przedstawiam opis zasady działania turbo zaczerpnięty z jednej ze stron.

Turbo doładowanie to to co dodaje nam skrzydeł, mówiąc ogólnie zwiększa osiągi silnika. Zasada działania jest dosyć prosta, wydobywające się z silnika spaliny posiadają ogromny potencjał energii która w silnikach bez sprężarki jest tracona wydalana do atmosfery, po prostu niewykorzystana Umieszczenie na drodze spalin turbiny powoduje że energia spalin jest zmieniona na ruch obrotowy, który zostanie wykorzystany do sprężenia powietrza dopływającego do cylindrów. Proste! Im więcej powietrza dostanie się do cylindrów tym większa może być osiągana moc. Budowa wszystkich turbosprężarek jest podobna, na jednej stronie łożyskowanego wałka znajdziemy łopatki turbiny a z drugiej łopatki sprężarki.
Obudowa sprężarki ma taki kształt aby można było rozpędzić turbinę do kilkudziesięciu tysięcy obrotów.
Dzięki temu powietrze może być sprężona do wysokiego ciśnienia. Jednak turbo nie może działać samo ze sobą gdyż niechybnie doprowadziła by do "rozwalenia" /dosłownie/ silnika i samej turbiny. Aby temu zapobiec stosuje się zawory upustowe które w zależności od tego jak zbudowana jest turbina upuszczają sprężone powietrze lub spaliny przed sprężarką. W silnikach benzynowych stosowane są zawory na dolocie /blow-off i waste-gate/ oraz jeden /by-pass/ w układzie wydechowym przed sprężarką. Gdy silnik pracuje na biegu jałowym wszystkie zawory są zamknięte gdyż potrzebna jest duża dawka sprężonego powietrza. Przy podniesieniu obrotów lekko otwiera się zawór by-pass aby nie dopuścić do drastycznego wzrostu ciśnienia doładowania/znaczna część spalin omija wtedy sprężarkę przez co jej obroty nie są zbyt wielkie/. Ciśnienie w układzie dolotu reguluje zawór waste-gate, przeważnie steruje nim komputer za pośrednictwem elektromagnesu który unosi się i wypuszcza część sprężonego ładunku/zmniejsza się ciśnienie doładowania/. Zawór blow-off działa po gwałtownym zdjęciu nogi z gazu, rozpędzona turbina tłoczy powietrze do cylindrów i nagle napotyka zamkniętą przepustnicę, zostaje bardzo szybko wyhamowana , niszczy się turbina i spadają osiągi silnika. Zapobiega temu zawór blow-off który otwiera się po zamknięciu przepustnicy i wypuszcza sprężone powietrze. Stosuje się też tzw. intercoolery mają za zadanie tak ochłodzić doładowane powietrze aby było one jak najgęściejsze, przez co w cylindrach udaje się zmieścić więcej powietrza, a co za tym idzie jeszcze polepszyć osiągi silnika. Silniki diesla nie mają zaworu blow-off gdyż nie posiadają przepustnicy zawór by-pass jest ostatnio zamieniany na specjalną kierownicę znajduje się ona pod sprężarką. Nazywamy to rozwiązanie turbiną o zmiennej geometrii. Kierownica taka składa się przeważnie z łopatek które mają możliwość poruszania się. W ten prosty sposób można regulować dopływ spalin do turbiny. Nowoczesne sprężarki są trwał ale trzeba stosować się do kilku zasad: dobry olej wymiana nie rzadziej niż zaleca producent Nie należy od razu po uruchomieniu wykorzystywać pełnej mocy silnika Po forsownej jeździe turbinie trzeba dać czas na ostygnięcie ,minuta pracy na wolnych obrotach załatwi sprawę Powyższe uwagi skierowane są do użytkowników wszystkich pojazdów wyposażonych w turbosprężarkę.

Zawór upustowy (Blow off valve)

Zawór służący do upuszczania nadmiaru ciśnienia w autach zaopatrzonych w turbinę oraz przepustnicę.
Zazwyczaj są to silniki benzynowe. W momencie gdy turbina wytwarza znaczne ciśnienie doładowania, natomiast kierowca zdejmie nogę z gazu, zamknięcie przepustnicy powoduje, że powietrze tłoczone przez przepustnicę nie znajduje żadnego ujścia i może uszkodzić przepustnicę oraz niepotrzebnie zatrzymywać rotor turbiny. W takim przypadku zawór blow-off upuszcza sprężone powietrze do atmosfery. Awaria zaworu prowadzi zazwyczaj do obniżenia lub zaniku doładowania (zablokowany w pozycji otwartej) lub uszkodzenia silnika krokowego przepustnicy lub jej mechaniki (zablokowany w pozycji zamkniętej).


lepszej odpowiedzi nie potrzeba!!!!! THX